حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی «استاد اخلاق» در نخستین روز ماه مبارک رمضان، دار فانی را وداع گفت.
مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، متولد 1315 در شهر رفسنجان است. وی از آغاز کودکی در شهر مقدس قم ساکن شد و در زمانی که امام راحل برای اقامت وارد شهر قم شدند، با  ایشان ارتباط برقرار کرد.
وی چند سال بعد به نجف اشرف رفت و دوباره به ایران بازگشت. می‌توان گفت مرحوم مهدی طباطبایی از جمله معدود افرادی است که پیش از آغاز نهضت امام در سال 42 به زندان افتاد. علت دستگیری وی همکاری با مجموعه فدائیان اسلام و شخص شهید نواب صفوی بود. "در سال 1334 به‌واسطه حضور در کارهای شهید نواب صفوی در زندان قزل‌قلعه بودم". وی درباره علاقه به شخص شهید نواب صفوی به تسنیم می‌گوید “ما مرحوم نواب را فداکار می‌دانیم. بنده از شجاعتش خوشم می‌آمد و با او در مشهد آشنا شدم. من عاشق مرحوم نواب بودم و واقعاً باور نمی‌کردم که یک آخوند تا این اندازه جگر داشته باشد. من مرید او بودم و شب اعدامش برایش گریه کردم و برای همین گریه کردن‌ها کتک می‌خوردم”.
سید مهدی در طول دوران اقامت در شهر مقدس قم، از محضر آیت‌الله العظمی بروجردی، امام خمینی و سایر مراجع بهره برد و سپس به مشهد رفت و اوج فعالیت‌های انقلابی‌اش به دوران مشهد برمی‌گشت و از جمله شاگردان حضرت امام بود که نامه امام راحل به علمای مختلف را درباره نهضت به آنها می‌رساند.


یکی از مهم‌ترین اقدامات سید مهدی طباطبایی در مشهد، افشای لایحه کاپیتولاسیون بود که موجب خشم امام خمینی و سایر طبقات مردم شد و تبعید امام راحل را در پی داشت. وی از سال 42 تا پیروزی انقلاب اسلامی قریب 6 سال به زندان افتاد و سخت‌ترین شکنجه‌ها را تحمل کرد. آن مرحوم بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت‌های مختلفی را پذیرفت از جمله سرپرستی بنیاد مستضعفان، نمایندگی مردم تهران در مجلس هفتم شورای اسلامی و... اما بااین‌حال از جمله کارهایی که هیچ‌گاه رها نمی‌کرد، حضور در منبر و تبلیغ، رسیدگی به امور مردم و مستضعفان و روضه‌خوانی حضرت اباعبدالله بود و همواره در این جایگاه به ملت خدمت می‌کرد.
مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی بعد از یک دوره بیماری به‌دلیل عفونت شدید ریوی که در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، سرانجام در ظهر پنجشنبه 27 اردیبهشت  97(مصادف با نخستین روز ماه رمضان) در سن 82سالگی درگذشت. پیکر پاک این عالم ربانی شب گذشته در حسینیه بیت‌الاحزان در شرق تهران تغسیل و صبح امروز (28 اردیبهشت) از مقابل مسجد موسی‌بن جعفر در خیابان آیت‌الله سعیدی که سالها در آن اقامه جماعت می‌کرد، تشییع شد.